Mandana In Red

شهيد خليج فارس

«خلیج فارس از دیرباز شاه راه بازرگانی و از آبراه های پررفت و آمد بوده و خاور و باختر را به هم می پیوسته است. آثار باستانی ریشهر و جزیره خارگ در استان بوشهر، نشان می دهند، که در آن روزگاران عیلامیان از این نقاط برای سکونت، کشتی رانی و بازرگانی در کناره های دریای پارس استفاده می کردند.
خلیج فارس به عنوان یک دریای کناره و کم ژرفا و آرام با آب های گرم، مناسب ترین محل برای کشتی رانی و رشد فرهنگ بشر به شمار می رفت.
عیلامیان ریشهر را به مرکز بازرگانی دریایی بدل کردند و با هندوستان و مصر پیوند بازرگانی برقرار ساختند. کالای بازرگانی این دوران، اضافه فرآورده های کشاورزی، دامی، مواد معدنی و یا کالای ساخته شده بوده است.
دولت هخامنشی پس از پیروزی بر بین النهرین یا میان رودان و چیرگی بر کناره های شمالی و جنوبی خلیج فارس، وارث بازرگانی دریایی و راه بازرگانی باختر و خاور گردید. اهمیت این راه آبی و امنیت آن، بر کورش بزرگ روشن بود، زیرا بازرگانی بین هند، آفریقای خاوری، خلیج فارس، و کشورهای پیرامون آن، سود سرشاری نصیب شهرها و بندرهای نزدیک خلیج فارس می ساخت.
کوروش پس از پیروزی بر آشور، بابل و عیلام، شهر شوش را به جای بابل، مرکز بازرگانی خارجی ایران و خاور و باختر قرارداد تا کشتی ها به رود کارون وارد شوند و کالای خود را در شهر شوش تخلیه کنند.
داریوش بزرگ برای بازرگانی خارجی ایران، طرح بزرگی پی ریزی کرد. فرمان ایجاد کانال سوئز را داد، تا کشتی های بازرگانی بتوانند از دریای پارس و دریای سرخ به مصر و دریای مدیترانه وارد شوند و کالای سرزمین های پیرامون این دریا را به ایران برسانند، به علاوه برای امنیت راه های آبی، نیروی دریایی بزرگی به وجود آورد.
در دوران اشکانی، دریای پارس شکل یک راه ترانزیتی را پیدا کرد. زیرا تسهیلات بسیاری برای بازرگانان خارجی و داخلی را فراهم ساختند و در شهرها و بندرهای ایران، آنان را پذیرا شدند و هر سکه ای در داد و ستد عرضه می شد، می پذیرفتند.
ساسانیان نقش بزرگی در بازرگانی آسیا داشته اند و خلیج فارس، مرکز فعالیت دریایی ساسانیان بوده است. اردشیر اول در سال 244 م، آخرین فرمانروای اشکانی را مغلوب ساخت و به منظور سیادت بر خلیج فارس تلاش بسیار کرد.
در زمان شاهپور دوم، عرب ها به سوی خلیج فارس سرازیر گشتند و کرانه های فارس، خوزستان، سواد و شهر ریواردشیر را مورد چپاول قرار دادند.
این یورش ها بر شاهپور گران آمد و در نقطه ای از کرانه خلیج فارس سوار کشتی شده، به سوی نواحی عرب نشین رفت، نخست آنان را تار و مار ساخت و آن گاه از راه خشکی تا یثرب/مدینه پیش رفت. به فرمان شاهپور شانه اسرای عرب را سوراخ کردند و طنابی از آن سوراخ گذرانیدند و آنان را به هم بستند. از این رو است، که عرب ها وی را شاهپور ذوالاکتاف نامیده اند.
آمیانوس مارسلینوس، اهل انتاکیه، خلیج فارس را چنین توصیف کرده است:
« شهرها و قرا بسیاری در سواحل آن ساخته شده و کشتی ها مرتبا در رفت و آمد هستند» »
(از کتاب «نام خلیج فارس بر پایه اسناد تاریخی و نقشه های جغرافیایی» نوشته ایرج افشار سیستانی و از انتشارات دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه در سال 1381.)
... خیلی دلم می خواد بدونم کشوری که شاهش پیشاپیش بقیه سربازا سوار کشتی می شده و به دشمن یک درس حسابی می داده مردمش چه جور مردمی بوده ان. چه مردای بزرگی توی این آب و خاک زندگی کرده ان و البته چه سفها و کم مایگانی در این آب و خاک زندگی می کنن که برنامه مثلا طنز می سازن و از دم هرکی اسمش شاه بوده رو مسخره می کنن، ولی اون صحنه هایی که شاههای ایران توی نبرد دیده ان اینا اگه توی فیلم هم ببینن نیاز به شلوار یدکی پیدا می کنن. دم شاهپور هم گرم، من هم امروز اگه زورم می رسید می دادم زبون همه اون عربها و انگلیس ها و ایرونی های وطن فروشی رو که به خلیج فارس می گن خلیج عربی یا خلیج، سوراخ کنن و از توش طناب رد کنن که دیگه کسی از این غلطهای زیادی نکنه. متاسفانه که فعلا فقط می تونیم نامه اعتراض روی اینترنت امضا کنیم که بازم از هیچی بهتره.
ولی این فقط نام خلیج فارسه که ماهایی که به اینترنت دسترسی داریم، براش زور می زنیم و سعی می کنیم زیر دست و پای عربها و وزارت امور خارجه خودمون له نشه. دیشب تلویزیون یه مستند پخش می کرد از زندگی در جزیره قشم. ماهیگیرایی که شبونه و گروهی به دریا می رن و تا صبح آواز می خونن و تور پخش می کنن و تور جمع می کنن و هنوز توی مراسم عروسی رقصها و آوازهای آئینی هزاران ساله شون رو اجرا می کنن و شاید این سنتها با حداقل پونصد سال پیش تغییر چندانی نکرده باشه جز اینکه روی سفره شام عروسیشون کوکاکولا اضافه شده. خلیج فارسی که کوروش و داریوش و شاهپور با هدف حفظ و گسترش فرهنگ و اقتصاد ایران براش هزارها زحمت کشیده اند حالا شده جز منافع دیگران و ما فقط نگران اسمش هستیم. به نام نادر، به کام قادر.
آبی که از دریای عمان وارد خلیج فارس می شه پنج سال طول می کشه تا یک دور خلیج فارس رو دور بزنه و دوباره ازش خارج بشه. یعنی تصفیه آب این دریا پنج سال طول می کشه و تازه آلودگی هاش وارد دریای عمان می شه و الان سالهاست که زباله های ناوهای آمریکایی مرتب داره وارد این دریا می شه بدون اینکه کسی نگرانش باشه. ساکنان شهرهای اطراف خلیج فارس که یک روز بسیار آباد و ثروتمند بوده ان به خاطر همین آلودگی الان در فقر به سر می برن. آدمهايی که تمام شب رو به تور پهن کردن و تور جمع کردن می گذرونن حتی اینقدر ماهی نمی گیرن که نفری یه دونه ببرن خونه. خرید و فروش پیشکششون. به خاطر همین آلودگی.
گیاه دریایی و با ارزش مرجان هر صد سال یک متر رشد می کنه، و موجهایی که حرکت ناوگان آمریکا در خلیج فارس تولید می کنه مرتب در حال شکستن این مرجانهاست.
خوبه که نگران شناسنامه و هویت و اصالت خلیج فارس هستیم، ولی برای بدن زخمی و پاره پاره شده اش چه کار باید بکنیم؟

ماندانا

   + Mandana In Red ; ٢:٤٧ ‎ب.ظ ; جمعه ۱٩ خرداد ،۱۳۸٥
    پيام هاي ديگران ()