هه هه! ايران خودرو در کنفرانس برند!

دیشب نشستم و این مطلب رو تا نصفه هم نوشتم ولی به دلم نچسبید و گذاشتمش برای بعد؛ گویا ناخودآگاهم می خواسته تا امشب صبر کنم تا با خوندن آخرین پست وبلاگ فصل سبز داستانم خنده دارتر بشه.

اصل داستان اینه:

چند وقتیه آگهی ها و تابلوهای کنفرانس برند رو می بینم. چند شب پیش از جلوی یکی از تابلوهاش رد شدم و دیدم پشیبان های مالی کنفرانس مهرام و بوتان هستن و ایران خودرو! اگه تلفن مدیرعامل ایران خودرو یا مدیر بازاریابیش یا حداقل مدیر روابط عمومیش رو داشتم همونجا زنگ زده بودم بهشون. آخه شما رو چه به کنفرانس برند؟ شما رو چه به ایستادن کنار مهرام و بوتان؟ مرده شور این طرز تفکر مادی رو ببرن که بعضی ها فکر می کنن چون پول دارن یعنی که بزرگترن و پخی هستن. کاش به جای ایران خودرو هاکوپیان یا ابزار مهدی یا یه اسم درست و حسابی دیگه نشسته بود. چرا؟ الان می گم.

کنفرانس برند؛ توی این کنفرانس مطالبی که عنوان خواهد شد - اون جوری که از اسم و آگهی هاش برمیاد - در زمینه ‌Branding - تثبیت نام تجاری - و Positioning - جایگاه سازی برای یک کالا یا نام تجاری - خواهد بود. تثبیت نام تجاری درباره اصولی صحبت می کنه که یک نام بزرگ و ماندگار می سازه، نامی که مفهوم خاصش براش اعتباری به وجود میاره و به پشتوانه این اعتبار و مفهوم می تونه توی بازار حرکت کنه ولی این مفهوم از سوی دیگه دست و پاش رو هم یه جاهایی می بنده و نمی گذاره هر نامی هر کالایی رو عرضه کنه. البته می شه این کار رو کرد ولی با این کار در طول زمان نام مفهوم و در پی اون قدرتش رو از دست خواهد داد و از بین می ره که حیفه. در واقع مهم ترین سرمایه هر شرکت نام یا نامهای تجاری موفق و خوشنامش هست. مقوله جایگاه سازی هم درباره بازار اصلی و واقعی حرف می زنه و اصول موفقیت در این بازار رو مطرح می کنه؛ این بازار فضای فیزیکی فروشگاهها و شرکت ها و نمایشگاهها نیست، بازار واقعی در ذهن مخاطبه که شکل می گیره و به وجود میاد. نامهایی که در ذهن مخاطب دم دست تر باشن یعنی که درست تر از بقیه عمل کرده ان و موفق ترن.

حالا چرا حضور ایران خودرو در کنفرانس برند وصله ناجوره؟ چون ایران خودرو و البته سایر خودروسازی های ایران علیرغم ثروتی  که دارن هیچ هنری ندارن. اینها توی این بازار مونوپولی بسته و از همه سمت حمایت شده و بعد از تزریق نمی دونم چقدر پول یا مفت بی حساب، تازه به اینجا رسیده ان که موتور پژو رو بگذارن روی بدنه پیکان و موتور پیکان رو بگذارن روی بدنه پژو؛ همون داستان مقایسه عمر و نمودار حرکت هیوندایی و ایران خودرو که همه می دونن. الان هیوندایی کجاست و ایران خودرو کجا؟ آخه توی بازار بسته خودرو در ایران که ملت هیچ حق انتخابی ندارن و تازه برای آت آشغالهای این شرکت باید از کلی سال قبل ثبت نام کنن و پول پیش بدن و بعد با کلی تاخیر و بدقولی ماشینی تحویل بگیرن که از کارخونه باید یه سره بره تعمیرگاه، اینها پز کدوم موفقیت مارکتینگی رو می خوان بدن؟ اصلا ادعای دونستن کدوم اصل و قاعده تبلیغات رو می تونن داشته باشن؟ خودروسازی هایی که اگه امروز گات درهای کشور رو به روی خودروهای خارجی باز کنه - فقط امیدوارم مثل ده سال قبل اون قصه مسخره <ما به گات نمی پیوندیم> رو دوباره برامون ساز نکنن که توی گوش هر الاغ چوبی می خوندی تا اصفهان برات یورتمه می رفت؛ تازه همین هفته پیش هم هفته نامه عصر ارتباط از تلاشهای حوزه آی تی برای پیوستن به بازار جهانی نوشته بود - فردا خاکسترن، آخه با چه رویی نفس می کشن؟ شرکت در کنفرانس برند که دیگه خیلی وقاحت می خواد. اگه این حضرات توی بازاری که بنز و فولکس و ولو و تویوتا و حتی هیوندایی و دوو دارن ماشین می فروشن رقابت کرده بودن و باقی مونده بودن - حتی به عنوان آخرین نفر فهرست - دلم نمی سوخت.

ولی مهرام و بوتان؛ این دوتا نام واقعا بدون حمایت هایی که از خودروسازی ها شده و توی شرایط بد و خوب اقتصادی و جنگ و بعد از جنگ و تورم کم و زیاد ... توی کشوری باقی مونده ان و گلیم خودشون رو خوب از آب بیرون کشیده ان که حمایت از صنعت در حد حرف باقی مونده و ذهنیت مردمش اینه که جنس خارجی همیشه از جنس ایرانی بهتره، و بهشت نامهای خارجی و واردکننده هاست. اینها سرمایه های واقعی اقتصاد کشور هستن؛ و البته خیلی نام های دیگه؛ و بسیار حیف از نامهای بزرگی که اقتصاد ما از دستشون داد و بعضی ها برای تخریبش از هیچ کمکی دریغ نکردن. مثل گروه صنعتی ملی، کفش وین و کفش بلا. عموی من قبل از انقلاب همیشه از آمریکا سفارش کفش های تمام چرم کفش ملی رو می داد که براش می خریدن و می فرستادن.

شیطونه می گه برای کنفرانس برند ثبت نام کنم و اون روز جلوی همه از پشتیبان مالی محترم، ایران خودرو، بپرسم راستی جریان اون جریمه پنج میلیاردی تون چی شد؟

ماندانا

/ 12 نظر / 36 بازدید
نمایش نظرات قبلی
مژگان جمشیدی

جالب بود ،‌نمی دونستم ! در ضمن کجایی تو ؟!! مشکوک می زنی ها !

ماندانا اين رد

برای مژگان: من مشکوک می زنم يا تو؟؟؟ بنده که همين جا در خدمتم قربان. برای وحيد: ببينم اسم تو الياس نيست؟

محمدرضا

خیلی خوب گفتی خیلی انتقاد به این می گن با حفظ چهار چوب منطق و داشتن ته مایه طنز البته گزیده کار شدیا!!! منم الیاس نیستم مامریتزیو هستم!

ماركوپولو

مرسی که در وبلاگم نظر دادی. به نظر من بجای ايران خودرو بايد سايپا می رفت بال ماشين فوق تخصصی نيسان!

وحيد نوروزي

راه‌اندازي سيرك در قلمرو سبز سازمان محيط زيست طنز تلخي را رقم زد! در حالي كه اكوپارك طبيعت پرديسان به عنوان يكي از پارك‌هاي آموزشي، پژوهشي و تفرجي سازمان حفاظت محيط زيست قرار بوده به عنوان يكي از مراكز آموزشي مهم مدنظر قرار گيرد، متاسفانه سازمان حفاظت محيط زيست در اقدامي غير زيست‌محيطي با راه‌اندازي يك سيرك در اين پارك موافقت كرد.

صدرا

وقتی خانم جوادی جای يانگوم را می گيرد....

سلام خانوم ماندانا خواستم عرض كمك ايران خودرو حامي مالي كنفرانس برند نيست بلكه شركت سايپا حامي اين كنفرانس بود.بهتر بيشتر دقت كنيد.

ماندانا اين رد

برای بدون نام: اتفاقا خيلی هم دقت کردم. اون تابلو هم توی بزرگراه صدر بود و دقيقا ايران خودرو بود. و باز هم اتفاقا دو سه هفته پيش که توی مدرس جلوی پل حقانی يه تابلوی ديگه زده بودن ديدم که سايپا هست و ايران خودرو نيست! و همين توجهم رو جلب کرد و ديدم اسامی هم بيشتر شده و هم عوض شده! ديگه اينقدرها هم حواسم پرت نيست.

عماد

سلام! عالی بود! مثل این میمونه که شهرداری نهران (یا حتی قلی آباد ممسنی!) اسپانسر کنفرانس اتوماسیون اداری بشه!

مجيد زاهدي

سلام بايد خدمتتون بگم كه الان دوساله (سال 86 و 87 ) كه حامي مالي كنفرانس برند شركت سايپا است نه ايران خودرو! معلوم نيست چه جوري اين اشتباه رو كرديد. حتي ميتونيد اين رو توي سايت كنفرانس هم ببينيد. البته روي اظهار نظرات شما هم بحث دارم ولي اينجا زياد مجالي نيست. بطور كلي معتقدم طراحي و توليد خودرو با سس و كت و شلوار و كفش حداقل در داخل اين كشور خيلي متفاوته!